FILTRY CZĄSTEK STAŁYCH

Filtr cząstek stałych (DPF – ang. diesel particulate filter lub FAP fr. filtre à particules) montowany jest w układach wydechowych silników wysokoprężnych tuż za katalizatorem lub w jednej obudowie z nim, oczyszczający spaliny z cząstek sadzy.

Rozróżniamy dwa rodzaje filtrów:

1. FAP – mokry filtr

Wymaga zastosowania dodatku do paliwa (tzw. płynu katalitycznego), który powoduje neutralizacje sadzy w niższych temperaturach. Płyn zostaje automatycznie dodany do paliwa. W samochodzie zainstalowany jest dodatkoy zbiornik z płynem. Filtry tego typu najczęściej stosują producenci samochodów marki Peugeot i Citroen.

2. DPF – filtr suchy

W filtrze suchym na powierzchni porowatych ścianek kanalików znajdują się cząsteczki platyny, tlenku glinu i ceru umożliwiając utlenienie cząstek CO-CO2. Filtr tego typu stosowany jest najczęściej w pojazdach grupy VAG, FIAT, OPEL.

Filtry DPF/FAP mają ściśle określony czas żywotności 80-200tyś km w zależności od technologii wykonania i sposobu eksploatacji samochodu.

Typowe usterki to: zmniejszenie mocy silnika i praca w trybie awaryjnym, świecąca się kontrolka filtra w liczniku, zwiększone zużycie paliwa, „przybywa oleju” w silniku

Oferujemy usługi polegające na diagnostyce, obsłudze, regeneracji lub wymianie filtra cząsteczek stałych oraz uzupełnieniu płynu katalitycznego.

WAŻNA INFORMACJA !!! W ostatnim czasie pojawiło się wiele „atrakcyjnych cenowo” ofert usuwania filtrów przez przypadkowe firmy. Większości przypadków taka usługa polega na całkowitym wyłączeniu w sterowniku rejestrowania błędów. Po takiej operacji sterownik faktycznie nie będzie rejestrował błędu związanego z niewłaściwą pracą filtra DPF/FAP, ale również nie będzie rejestrował innych usterek związanych z nieprawidłową pracą silnika. Taki sposób usunięcia filtra powoduje, że w przypadku wystąpienia nieprawidłowej pracy silnika, przeprowadzenie diagnostyki silnika będzie niemożliwe. Silnik będzie pracował w trybie awaryjnym, a komputer diagnostyczny nie wykaże żadnej usterki !!!