Filtr cząstek stałych (DPF – ang. diesel particulate filter lub FAP fr. filtre à particules) montowany jest w układach wydechowych silników wysokoprężnych tuż za katalizatorem lub w jednej obudowie z nim, oczyszczający spaliny z cząstek sadzy.
Rozróżniamy dwa rodzaje filtrów:
1. FAP – mokry filtr
Wymaga zastosowania dodatku do paliwa (tzw. płynu katalitycznego), który powoduje neutralizacje sadzy w niższych temperaturach. Płyn zostaje automatycznie dodany do paliwa. W samochodzie zainstalowany jest dodatkoy zbiornik z płynem. Filtry tego typu najczęściej stosują producenci samochodów marki Peugeot i Citroen.
2. DPF – filtr suchy
W filtrze suchym na powierzchni porowatych ścianek kanalików znajdują się cząsteczki platyny, tlenku glinu i ceru umożliwiając utlenienie cząstek CO-CO2. Filtr tego typu stosowany jest najczęściej w pojazdach grupy VAG, FIAT, OPEL.
Filtry DPF/FAP mają ściśle określony czas żywotności 80-200tyś km w zależności od technologii wykonania i sposobu eksploatacji samochodu.
Typowe usterki to: zmniejszenie mocy silnika i praca w trybie awaryjnym, świecąca się kontrolka filtra w liczniku, zwiększone zużycie paliwa, „przybywa oleju” w silniku